2012年6月23日土曜日

シルヴィ・ギエム”マドモワゼル・ノン”

皆様おはようございます
本日イタリア時間の6/22夜、ヴェネツィアにて、シルヴィ・ギエムの6000 miles away!マッシモ・ムッルと組んで「Rearray」が上演されます。(http://i-diari-di-stella.blogspot.jp/2012/06/6000-miles-away.html)
というわけでStellaはマッシモに応援テレパシー送ります。。。

今日のテーマはシルヴィ・ギエム!
またまたイタリアの新聞Corriere della seraの記事のご紹介します。

わたくし、Stellaもバレエに微塵こくらいの興味も無かったはるか昔、「シルヴィ・ギエム」の名を知ったのは、どこかの雑誌で「マドモワゼル・ノン」の異名を取る人物として一般誌に書かれていた記事を読んだときでした。
並外れたアクロバティックなパフォーマンス、チュチュやトゥシューズなどクラシックバレエに付き物とされていたステレオタイプを拒否することなどで物議を醸す人物のイメージでしたが、ちゃんと知ってみると人道家であたたかくて知性のある素晴らしいアーティストですね。

まずはシルヴィのインタビュー動画をご覧ください。
すんげぇフランス語訛り強い・・・


こちらはマッツ・エックのインタビュー。
Bye(Ajö)についてちょこっと語った1分未満の短いビデオです。


シルヴィはシンガポールで2011年10月7~16日におこなわれた【da:ns festival】なるものに出演し、6000 miles awayとTalk with Sylvieというイベントがあったみたいです。
残念ながら(残念って、めちゃ私的な見方ですが)この時のパートナーはマッシモ・ムッルではなくニコラ・ル・リッシュでした。Hope Japan tourと時期が近いからひょっとしてマッシモだったのかなーなんて一瞬期待したのに。

詳細はこちらです。今年も10月にあるみたいですが、演目など詳細はまだアップされておらず。
http://www.dansfestival.com/2011/


さて、本題。

【Corriere dela seraの記事内容】
なぜシルヴィ・ギエムはいまだに「マドモワゼル・ノン」なのか。


"物理の法則に抗い、ダンサーのフォームをリ・デザインした"として、明日ヴェニスにおいてゴールデン・ライオン賞を授与されるシルヴィ・ギエム。
Corriere sella seraのValeria Crippaがインタビューした。


「水の気まぐれな流れのままに浮き沈みするコルクのような自分で終わっていたかもしれないけれど、私は自分の人生の舵を取り、大海の嵐の中に漕ぎ出した。
ルドルフ・ヌレエフが19歳の私をパリ・オペラ座のエトワールに任命した時、多くのダンサーに取ってはそれが最高の憧れであったかもしれないけれど、私にとってそれは今も私が生きているこの夢の始まりでしかなかった」。

なんてかっこいいの!シビれるぅ~

「自分自身が満足出来る限り踊り続け、その後は他の事をするでしょう。環境保護団体に献身するとか、犬の為のホームをオープンするとか。まだ誰にもわからないわ!」


彼女のニックネーム"マドモワゼル・ノン"は"ムッシュー・ノン"(ヌレエフ)に因んで英国のプレスが付けたもの。
「ヌレエフは非妥協的な人で、彼から多くを学びました。安全で快適すぎると芸術が死んでしまう。危機の訪れた時こそ、クリエイティビティが最も豊かになるのです。ダンスがベストの状態にあるためには、高いレベルの必要性と厳格さを要します。


映画「Brazil」のように、今日では多くの劇場が役人の手中にある。例えばスカラ座。2011年に「マノン」を踊ったとき公言したの。ある条件でならまたスカラに戻ってもいい、と…その後何も返事がないけれど。幸いイタリアは素晴らしい国で、何もかも悪い方へ向かっていたのが、奇跡的に良い方向へ向かっているみたい。これもあの国が好きな理由の一つね」。

この記事を読んで今頃スカラ座の芸術監督Stéphane Lissnerは契約書をしたためていることでしょう!

スカラ座にシルヴィが出るなら・・・・もちろんパートナーはマッシモ!!!でしょう!!
そうなったらなんて嬉しい


Stellaはその日を夢見て…♥
毎日頑張ろうっと。

あとの部分はマッシモに関係ないから割愛。⇦超勝手

【原文】
Sylive Guillem will be in Venice tomorrow to receive from the Biennale  the Leone d’oro  (Golden Lion) for “having redesigned the form of the dancer, defying the laws of physics”.
Valeria Crippa  of the Corriere della Sera talked to her about aspects of her career.
I could have ended up like a cork bobbing along on the water at the whim of the currents. Instead I preferred to take the helm and steer my life into the open sea and its storms.
When Nureyev nominated me étoile at the Paris Opera when I was 19 it would have been, for many dancers, the maximum aspiration, but not for me. It was only the beginning of a dream that I’m still living through.
I will continue to dance as long as it gives me satisfaction, then I’ll move on to something else. I’ll devote myself to environmental groups or open a dogs’ home. Who knows!
Her sobriquet ‘Mademoiselle Non’, which the British press quickly gave her on learning of her infamous temperament, was inspired by ‘Monsieur Non’ himself:
Nureyev was intransigent and I learnt a lot from him. Too much security and comfort is the death of art, it’s better to stay constantly on the precipice. The most fertile periods of creativity are in times of crisis. To be at its best, dance must have a high level of necessity, of severity.
Today I see theatres in the hands of bureaucrats, like in the film Brazil: La Scala, for example. I said publicly the last time I was in Milan for Manon in 2011, that I would return, but on certain conditions… I’ve heard nothing further from them. Fortunately, Italy is an incredible country, it seems that everything is going badly then, miraculously, things seem to turn around. I love it also for this.
After reading that, La Scala’s Artistic Director Stéphane Lissner is surely drawing up a contract right now! Guillem doesn’t worry; after having largely left the classical repertory her modern choreographic ventures have largely been largely overseen by Sadler’s Wells Theatre in her old home, London (she is now based in Switzerland).
I leave the organisation to Sadler’s Wells in London. But I don’t think about marketing, and I don’t dance to be recognised in the street: dance alone must be enough.
While opening a dogs’ home may never happen, she is already involved in various causes.
I’ve given my backing to Sea Shepherd, a marine wildlife conservation organization, to fight against whale hunting. Non-profit organisations today fill the role that politics has turned its back on. Even if it is a Utopia from Don Quixote I like to devote my time to them, with the same commitment that I have for my dance.


fin.

0 件のコメント:

コメントを投稿